top of page

הפחד - איך לא להיבהל מהפחד?

"המקום שבו נמצאים הפחדים הגדולים ביותר שלך, הוא גם המקום שבו נמצאת יכולת הצמיחה הגדולה ביותר שלך" - רובין שארמה

אם אתם חווים פחדים או תחושות שליליות מכל סוג, הרשו לי לומר לכם שתחושות אלו הן חלק בלתי נפרד מהחיים. פחדים הם בלתי נמנעים והנוכחות שלהם רק מסמלת שאתם אנושיים. עם זאת, ישנם מקרים בהם תחושות אלו משתלטות על הגוף ואז יש להן השפעה מגבילה, הן יכולות לפגוע בהערכה העצמית ולשמש כגורם מעכב אשר לא מקדם אתכם לשום מקום. אולם אל לכם לוותר על האופטימיות: אפשר לעשות שינוי תודעתי ולהשתחרר מתחושות אלו.

הפחד מהו?

פחד מקורו במנגנון הישרדותי של האדם. פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, שנגרמת כתוצאה מגירוי חיצוני מאיים או מסוכן. ישנן תיאוריות המסבירות את תחושת הפחד כתחושה נרכשת מניסיונות שליליים שהאדם חווה במהלך חייו, או בשל בעיות לא פתורות שהפחד מזכיר אותן.

ממה בעצם אנחנו מפחדים?

הפחד הוא מחסום אשר לא פעם משתק ולא מאפשר לזוז מהמקום. הוא מעין תמרור עצור המציב גבול אל הלא מוכר והלא ידוע. באופן טבעי אנו נזהרים יותר מדברים שאנו לא מכירים, כי אנחנו לא יודעים איך להתמודד איתם. כמו כן אנו נמנעים מלעשות דברים שלא חווינו לפני כן, למרבה הצער, זה כולל גם הרבה דברים שאנו רוצים לחוות או שואפים להשיג. הבעיה היא שאם אנו רוצים לגדול ולהתפתח כאנשים ולממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בנו, עלינו לצאת מאזור הנוחות אל עבר הלא ידוע וכפועל יוצא מכך, להתמודד עם כל הפחדים שלנו באופן ישיר.

הוא מופיע כל פעם מחדש בהקשרים אחרים כמו: פחד משינוי, פחד מכישלון, פחד מהצלחה, פחד ממחויבות ועוד.

הפחד שרוב האנשים חווים הוא פחד מכישלון ומהתחושות הנלוות, שמא לא נצטיין או לא נצליח, אך חשוב לזכור כי לכישלון יש מטרה. יש לו חלק אינטגראלי מתהליך של צמיחה והתקדמות מכיוון שכל כישלון מביא להצלחה. ניסיתם ונכשלתם? זה המקום לנסות שוב. תפקידו של פחד מכישלון הוא לעורר בנו את ההתלהבות ואת הרצון לממש את השאיפות שלנו.

הסוד: להבין ולהתמודד

כאמור, הפחד הוא רגש טבעי וחיוני שתפקידו להתריע, להגן להדריך ולעזור לנו, למזער סיכונים, למנוע סבל או כאב מיותר, לחדד את החושים, להפוך אותנו להיות ממוקדים ולעזור לנו להגיע לבחירות הנכונות ביותר עבורנו בחיים.

חשוב לזכור כי הפחד הוא תפיסה לא מציאותית, הוא לא באמת קיים, אלא נמצא בדמיון ובזיכרון שלנו ומלווה אותנו, אך למרות שהוא אכן נראה גדול ומאיים, הוא מעין אשליה וזה קשור יותר לתפיסה ולמחשבות שלנו.

כלים ואסטרטגיות להצלחה

ההתמודדות עם פחדים היא לא תמיד פשוטה. יהיו מקרים בהם הפחדים ישתלטו עלינו ואנו לא נדע כיצד לשלוט בהם. יש לנו אפשרות בחירה בכל רגע בחיים. אנו יכולים לבחור להיכנע לפחדים ואנו יכולים לבחור להתעלות עליהם ולצמוח לגבהים שעוד לא הכרנו. ביכולתנו להתמודד עם כל פחד - לא משנה כמה הוא נראה גדל ומאיים.

לכן רצוי לפנות לאימון אישי על מנת לקבל את הכלים שיאפשרו לכם להתמיד ולהצליח לעשות שינוי תודעתי. תלמדו לנצל ולהשתמש בכל היכולות והכישורים הטמונים בכם כדי ליצור את השינוי. תבינו כיצד לשפר את תהליך קבלת ההחלטות בחיים שלכם ותוכלו לאמץ את הפחדים להתגבר עליהם להתקדם ולהגשים את החלומות שלכם.


מאמרים אחרונים
bottom of page